,

تاثیر تغذیه بر طول عمر

تغذیه

آیا تغذیه و شیوه زندگی بر طول عمر و فرآیند پیری سلولی موثر است؟

بر اساس تعاریف علمی، پیری به کاهش پیشرونده عملکرد فیزیولوژیک بدن اطلاق می شود که آسیب پذیری نسبت به بیماری ها را افزایش داده و احتمال مرگ را زیاد می کند. مطالعات بر روی دوقلوها نشان می دهد که تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد طول عمر یک فرد به وضعیت ژنتیکی او بستگی دارد

عامل اصلی تعیین طول عمر چیست؟

عامل اصلی تعیین کننده طول عمر، رفتارها و محیط زندگی اوست.

در این میان نقش تغذیه و شیوه زندگی فرد اهمیت بر جسته ای دارد. به دنبال یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، مغزها، روغن زیتون، ماهی و پلی فنول های انگور قرمز و فعالیت ورزشی حداقل ۲۰ دقیقه در روز و سه بار در هفته، دوری از چاقی، پرهیز از دخانیات و الکل ما انتظار یک زندگی سالم و طول عمر بیشتر را خواهیم داشت.

ارتباط بین تغذیه و طول عمر

مکانیسم های متعددی در مورد ارتباط بین تغذیه و طول عمر مطرح هستند که اثر تغذیه بر طول تلومرها نمونه ای از آنهاست.

تلومرها بخش های انتهایی ماده ژنتیکی یا کروموزوم های ما هستند که در ثبات و حفظ ماده ژنتیکی در طول عمر نقش دارند.

چه زمانی پیری اتفاق می افتد؟

طی تقسیم های سلولی متعدد در طی عمر، به مرور طول این تلومرها کوتاه شده و زمانی که بسیار کوتاه شوند، سلول قدرت تقسیم خود را از دست داده و پیری سلولی اتفاق می افتد.

طول کوتاه تلومرها با بیماریهای مرتبط با پیری مانند آلزایمر، پارکینسون، قلبی عروقی و … نیز مرتبط است. بهبود الگوی زندگی با رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی منظم و کاهش استرس های روانی (از طریق مدیتیشن و یوگا) از کوتاه شدن تلومرها جلوگیری می کنند.

راز طول عمر

ارتباط مواد مغذی مختلفی با افزایش طول تلومرها مشخص شده است که از آن میان می توان به ویتامین های فولیک اسید، B ، D، E، C، روی و پلی فنولهایی مانند رزوراترول، عصاره دانه انگور و کورکیومین اشاره کرد. غذاهایی مانند ماهی سالمون، بذرکتان، دانه کنجد، کیوی، تمشک، چای سبز، بروکلی، انواع جوانه ها، انگور قرمز، گوجه فرنگی، زیتون به عنوان منابع غنی از آنتی اکسیدان ها در زمینه افزایش طول عمر بسیار موثر هستند. بنابراین؛ اینکه چه چیزی می خوریم، چگونه می خوریم و به چه مقدار می خوریم بر طول عمر ما موثر خواهد بود.

Reference: Virginia Boccardi et.al, Nutrition and lifestyle in healthy aging: the telomerase challenge, Aging (Albany NY). 2016 Jan; 8(1): 12–۱۵