تخم مرغ

خواص تخم مرغ

تخم مرغ

بخوریم یا نخوریم ؟!

مطالعات نشان  می دهند که  تخم مرغ در بالا بردن  HDL  کلسترول  (کلسترول مفید)موثر نیز  هست . بر اساس

مطالعات آینده نگر، دریافت یک تخم مرغ به طور روزانه در یک رژیم غذایی سالم نمی تواند سبب افزایش کلسترول

خون و بروز بیماری های کرونری قلب و سکته در آینده شود.

محتویات تخم مرغ

هر تخم مرغ به طور متوسط حدود ۶۰ گرم وزن داشته که یک سوم آن را زرده و دو سوم آن را سفیده تشکیل می دهد.سفیده تخم مرغ از جنس پروتئین آلبومین بوده که بهترین کیفیت پروتئینی را در بین منابع غذایی دارد. منظور از کیفیت بالا آن است که این پروتئین حاوی تمامی آمینواسیدهای مورد نیاز برای بدن انسان می باشد.

زرده ی تخم مرغ مفید است یا خیر؟

نقطه مورد چالش در رابطه با دریافت تخم مرغ به قسمت زرده آن مرتبط می شود که حاوی ۱۸۶ میلی گرم کلسترول می باشد. در گذشته و به طور سنتی دریافت زرده تخم مرغ به دلیل دارا بودن کلسترول محدود می شد اما در مطالعات اخیر مشخص شده است که کلسترول رژیمی در بالا بردن کلسترول خون اثر متوسطی دارد و عامل تعیین کننده نیست .عامل تعیین کننده، وضعیت کلی رژیم غذایی فرد از جمله کالری کلی دریافتی روزانه و استفاده از منابع حاوی چربی اشباع و ترانس است. زرده تخم مرغ حاوی کولین است که ترکیب بسیار مفیدی در متابولیسم بدن و مخصوصاً بهبود وضعیت لیپیدی و کبدچرب می باشد.

خواص دیگر تخم مرغ

همچنین تخم مرغ از منابع پروتئینی کاملی است که بر خلاف سایر منابع حیوانی، حاوی چربی های مضر اشباع و ترانس نیست و از این جهت انتخاب مطمئنی است. همچنین به دلیل دارا بودن خواص سیرکنندگی مصرف متعادل آن در کاهش وزن نیز موثر بوده است.

  1. Effects of Egg Consumption on Blood Lipids: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials: Journal of the American College of Nutrition, 2017
  2. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies: BMJ 2013

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29111915

https://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539