رژیم غذایی افراد مبتلا به تیروئید

پرکاری تیروئید

رژیم  غذایی افراد مبتلا به تیروئید

رژیم غذایی افراد مبتلا به تیروئید میتواند تاثیر فراوانی بر روند بهبودشان داشته باشد

رژیم غذایی در مبتلایان به کم کاری تیروئید:

 

۱-بر خلاف بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید،این بیماران  باید از مصرف زیاد مواد غذایی مواد گواتروژن پرهیز کنند و سبزیجات را به صورت پخته مصرف نمایند.مواد غذایی گواتروژن  شامل انواع کلم،شلغم،روغن کلزا،بادام زمینی،ارزن و سویا است.گواتروژن ها در واقع موادی هستند که با عملکرد غده تیروئید تداخل دارد و چند راه ممکن است باعث مشکلات تیروئیدی شوند.به طور مثال ممکن است از ورود ید به غده تیروئید که عنصری مهم برای ساخت هورمون تیروئید است،جلوگیری کنند یا باعث کاهش ترشح هورمون TSH که به عنوان محرک برای تولید هورمون های غده تیروئید است،تداخل داشته باشند.

۲-نمک را در پایان پخت غذا استفاده کنید،زیرا در این صورت ید موجود در غذا در هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می شود.در این صورت ید کمتری را دریافت خواهید کرد.در ضمن  نمک یددار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد.

۳-تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از اضافه وزن ضروری است.برای این منظور مشاوره با کارشناس تغذیه،همراه با درمان دارویی توصیه می شود.

۴-اطمینان نسبت به تامین مقادیر کافی ویتامین های A،C،E و ویتامین های گروه B به ویژه B2،B3،B6 که برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند لازم است ،در برنامه غذایی خود  از مواد غذایی دارای این منابع به صورت روزانه استفاده کنید.به طور مٍثال:توت فرنگی،آناناس،هندوانه،موز گوشت ماکیان،گوشت گاو،ماهی(به خصوص ماهی های آب های شور)،سبزیجات سبز رنگ و میوه های زرد و نارنجی رنگ.

۵-استفاده از اسید های چرب ضروری به ویژه مکمل امگا۳ که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد هستند، می تواند در تخفیف برخی از علائم مفید باشد.کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواندباعث برهم خوردن تعادل در عملکرد غده تیروئید شود.

۶-مصرف منظم منابع غنی از فیبر،نظیر سبزی ها،میوه هایی مانند انجیر،آلو،سیب، مرکبات،همچنین حبوبات و غلات سبوس دار، برای برطرف شدن یبوست.

 

رژیم درمانی در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید:

 

کاربرد ید متنوع است و در بخش صنایع غذایی به عنوان یک تثبیت کننده یا عنصر ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.بیشترین مقدار ید در ماهی های به دست آمده از دریاها،صدف،گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس،کالباس هات داگ،گوشت های کنسروی،سوپ های آماده و بیکن ها و فرآورده های شیر مانند پودینگ ها وجود دارد.

از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

۱-نمک های ید دار،نمک های دریایی،جوش شیرین

۲-هر نوع ویتامین یا مکمل هایی که حاوی ید باشد مانند مکمل آلگومد،دالس

۳-غذاهایی که حاوی افزودنی هایی مانند گار آگار،کارآگی نان،آلرژینات یا نوری

۴-میوه های خشک

۵-کنسرو های سبزیجاتی نمک دار

۶-قهوه

۷-محصولات سویا (سویا سس،شیر سویا و…)

غذاهای مفید:

۱-نمک های بدون ید

۲-نان هایی که از نمک ها و روغن های بدون ید استفاده شده

۳-سبزیجات یخ زده به شرط اینکه فاقد نمک ید دار باشند.

۴-جو و محصولات به دست آمده از غلات و ماکارونی بدون مواد افزودنی و حاوی ید

۵-آجیل های بدون نمک

۶-کراکرها یا نان های فطیر بدون نمک

۷-ماهی های آب های شیرین که میزان ید بدنشان کمتر از ماهی های آب های شور است.

www.pubMed.gov