, ,

رژیم فستینگ متناوب

رژیم فستینگ متناوب

رژیم فستینگ شبیه به نوعی رژیم روزه داری هست که فرد به صورت متناوب دوره های خوردن و نخوردن غذا رو تجربه می کنه

چرا چنین رژیمی مطرح شده؟

طرفدارانش معتقدن که با رژیم های مرسوم محدود از کالری در طولانی مدت بدن بعد از مدتی عادت میکنه، متابولیسم کم میشه و کاهش وزن متوقف میشه. بنابراین این رژیم طوری طراحی شده که فرد در یک بازه محدودیت داشته باشه،ولی در بازه زمانی بعدی بتونه آزادانه غذا بخوره تا جلو این اتفاق گرفته بشه.

بریم ببینیم چنین ایده ای درسته یا نه؟!

این رژیم چند مدل داره:

  • متناوب روزانه:

  • فرد یکروز آزاد و روز بعد فقط یک وعده تامین کننده ۲۵% از نیاز انرژی روزانه را مصرف می کنه.
  • گرسنگی کامل:

  • در دو روز هفته گرسنگی کامل یا ۲۵% نیاز (حدود ۴۰ تا ۵۰۰ کالری) و بقیه هفته آزاد. (نسبت ۲ به ۵)
  • زمانبدی شده:

  • در یک روز در یک بازه زمانی چیزی نمی خورد و در بازه بعدی آزاد است.

مطالعات حیوانی نشون دادن گرسنگی میتونه باعث افزایش ایمنی و بازسازی سلولی و کاهش چربی و قند و فشار خون بشود.البته این موضوع در مطالعات انسانی به طور قطع اثبات نشده..

یک مطالعه مروری که ۴۰ مطالعه دیگر را مورد بررسی قرار داده بود،نتایج زیر رانشان داد:

ثبات وزن پس از  رژیم فستینگ:

کاهش وزنی که از این رژیم حاصل میشه خیلی فرقی با رژیم های معمول نداره. پایبدی افراد به این رژیم بیش از بقیه رژیم های لاغری نبود .در نتیجه ناتوانی افراد در ادامه دادن این رژیم در برخی مطالعات بیشتر بود.

پایداری رژیم

ادامه دادن چنین رژیمی برای کسانی که به طور مکرر در روز عادت به خوردن دارن بسیار دشوار است.

برای افرادی که به دلیل بیماری خاص یا مصرف داروی خاص نیاز به دریافت منظم غذا دارن توصیه نمی شود.( مثلا افراد دیابتی)

از معایب این رژیم این است که گرسنگی طولانی مدت فرد را مستعد پرخوری و انجام رفتارهای نادرست غذایی در دوره های آزاد می کند .حتی اعتیاد به غذا دیده شده است.

این رژیم مناسب افراد دیابتی، مبتلا به بیماری های اختلال خوردن، دوره های رشد مثل نوجوانی و بارداری و شیردهی نیست.

پروتکل دقیق این رژیم برای حداکثر بازدهی با کمترین عوارض در دراز مدت مشخص نیست و همچنینی معین نشده آیا برای افراد سالمند یا مبتلا به بیماری های مزمن مناسب است یا خیر.

این رژیم ممکن است رفتارهای غذایی سایر اعضای خانواده را تحت تاثیر منفی قرار دهد مخصوصاً کودکان.

نتیجه گیری:

این رژیم مزیتی بر رژیم های معمول کاهش وزن ندارد و با توجه به معایب و دشواری های بیان شده  فعلا توصیه نمی شود.

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/diet-reviews/intermittent-fasting/