زمان مصرف ویتامین

زمان مصرف قرص های ویتامین

زمان مصرف ویتامین:

ویتامین های گروه B:

این دسته از ویتامین ها به صورت محلول در آب هستند که نقش مهمی را در متابولیسم سلول ایفا می کنند و برای افزایش انرژی بسیار مفید هستند.از جمله ویتامین های گروه B می توان: B1 (تیامین)،B2(ریبوفلاوین)،B3(نیاسین)،B5(اسید پانتوتیک)،B6(پیریدوکسین)،B7(بیوتین)،B9(اسیدفولیک)،B12(کوبالامین) را می توان نام برد.به دلیل اینکه مصرف همزمان ویتامین های گروه B مشکلی را به وجود نمی آوردبرای همین به صورت کمپلکس وجود دارند.

اما بهترین زمان مصرف این ویتامین ها چه موقعی است؟  به علت انرژی زا بودن این ویتامین ها، مصرف آن ها در شب ممکن است باعث باعث بی خوابی فرد شود در نتیجه بهترین زمان مصرف این ویتامین ها در صبح و پس از بیدار شدن از خواب است.

ویتامین C یا اسید آسکوربیک:

از جمله ویتامین های محلول در آب است که به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدانی نقش مهمی را در سلامت پوست و تقویت دستگاه ایمنی ایفا میکند.

بهترین زمان مصرف ویتامین C:

مصرف این ویتامین بهتر است قبل از عصر و به صورت تقسیم بندی شده در زمان های مختلف ، در طی روز مصرف شوند.

ویتامین های محلول در آب:از جمله ویتامین های محلول در آب می توان ویتامین های A،E،D،K را نام برد.مصرف خودسرانه و بیش از حد این ویتامین ها باعث بروز مشکلات متعددی از جمله مسمومیت شوند.به دلیل اینکه این ویتامین ها در کبد و چربی ذخیره می شوند نیاز به دریافت روزانه آنها وجود ندارد

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه محلول در چربی:

جذب این ویتامین ها همراه با خوردن غذا بسیار بالا می رود به همین دلیل بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی در حین خوردن غذا است.

مینرال ها:

از جمله مینرال هایی که به صورت مکمل در داروخانه ها وجود دارد می توان به آهن ، کلسیم، منیزیم،روی و یا ترکیبی از آن ها می توان اشاره کرد.

 بهترین زمان مصرف مینرال ها:

مصرف مینرال ها با معده خالی می تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش شود به همین دلیل بهتر است مینرال ها را با معده پر ،همرا یا  بعد از غذا مصرف کرد. بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم بسته به اینکه از چه نوعی است متفاوت است.برای مثال مکمل کربنات کلسیم در هنگام غذا خوردن به دلیل ترشح اسید معده بهتر جذب می شود ولی مکمل سیترات کلسیم را نیز می توان با معده خالی نیز مصرف کرد زیرا مشکلی در جذب آن به وجود نمی آید.از طرفی مصرف همزمان بعضی از مینرال ها می تواند در جذب آن ها تداخل ایجاد  کند برای مثال مصرف آهن و کلسیم باید با فاصله باشد، زیرا این دو مینرال باهم در جذب رقابت دارند و در جذب یکدیگر تداخل ایجاد می کنند.