سه روغن مناسب برای آشپزی

روغن ها

روغن

کدام روغن ها برای آشپزی مناسب ترند؟

به طور کلی روغن های خوراکی به دو دسته کلی تقسیم میشود. چربی هایی که در دمای اتاق جامد هستند و چربی هایی که در دمای اتاق مایع هستند . چربی های جامد خوراکی عمدتاً حیوانی و از انواع اشباع یا گیاهی هیدروژنه هستند.در صورت دریافت مکرر چربی های جامد امکان افرایش کلسترول LDL و رسوب در عروق و بروز بیماریهای قلبی عروقی افزایش می یابد.

روغن های مایع

روغن های مایع گیاهی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا۳، امگا۶ و MUFA بوده و لذا در بهبود وضعیت پروفایل لیپیدی خون موثرند. در انتخاب نوع گیاهی بایستی به این نکته توجه شود که تمامی چربی به ازای وزن، کالری تقریباً برابری دارند و اینکه گفته می شود روغنی بهتر است دلیل بر استفاده افراطی از آن وجود ندارد.

چربی ها به هر شکلی که باشند به ازای هر گرم نسبت به سایر مواد مغذی بیشترین کالری را دارند (۹ Kcal/g ).

 

روغن نقطه دود

(درجه سانتی گراد)

 سبوس برنج ۲۵۴
 کنجد ۲۱۰
 کانولا ۲۰۵
 زیتون فرابکر ۱۶۰
 سرخ کردن

در انتخاب گزینه ی مناسب برای سرخ کردن علاوه بر توجه به انواع اسیدهای چرب موجود در آنها بایستیبه نقطه ی دود توجه کرد. منظور از نقطه دود حین سرخ کردن دمایی است که  در آنجا تخریب شروع و  ماده سرطان زا می شود. از بین روغن های گیاهی موجود، کنجد، کانولا و  سبوس برنج نقطه دود بالا و مناسبی برای سرخ کردن دارند. همچنین این روغن ها ترکیب اسیدچربی سالمی داشته و مثلاً سبوس برنج به دلیل دارا بودن oryzanol به عنوان یک آنتی اکسیدان،گزینه ی مفیدی محسوب می شود.روغن زیتون به دلیل دارا بودن اولئیک اسید اثرات ضدالتهابی داشته و در صورتی که به شکل فرابکر استفاده شود از پلی فنل های بالا و دارای خواص آنتی اکسیدان سرشار است اما به دلیل پایین بودن نقطه دود گزینه ی مناسبی برای سرخ کردن محسوب نمی شود.