فواید دانه سویا

فواید دانه سویا

فواید دانه سویا :

سویا یکی از گونه های پر مصرف حبوبات در جهان می باشد که به دلیل داشتن پروتین بالای گیاهی یک منبع خوب برای گیاه خواران است بسیاری از خواصی که سویا برای سلامتی دارد ناشی از مواد مغذی موجود ، ویتامین ها ، ترکیبات ارگانیک و معدنی آن و همچنین مقداربالای فیبری است که دارد.

از جمله فوایدی که سویا دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱: افزایش متابولیسم

سویا دارای پروتئین بسیار خوبی است . پروتئین ها بلوک های سازنده ی سلول ها ، رگ های خونی ، و اساسا هر بخشی از بدن انسان هستند.

۲: کاهش ریسک ابتلا به سرطان

میزان آنتی اکسیدان موجود در دانه ی سویا به مقدار قابل توجهی زیاد است که ریسک ابتلا به سرطان را تا حد بسیار زیادی می کاهد .

۳:حفظ سلامت قلب :

دانه ی سویا دارای چربی است . اما این چربی از نوع چربی اشباع شده و یا ترانس نیست بلکه سویا دارای چربی اشباع نشده است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند هم چنین از آترواسکلروزیس و سکته ی قلبی جلوگیری می نماید .

۴: بهبود علایم منوپوز :

سویا سرشار از ایزوفلانوئید است زمانیکه در منوپوز سطح استروژن ( هورمون زنانه ) در بدن کاهش بسیار چشمگیری پیدامیکندو علایم بسیار ناخوشایندی ایجاد میشود، ایزوفلاوون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند که بسیاری از حالت های خلقی و گرگرفتگی را از بین می برد.

از دیگر فواید سویا می توان به بهبود سیستم هاضمه به دلیل داشتن فیبر بالا ، تشکیل به موقع لوله ی عصبی به دلیل داشتن فولات ، بهبود سیستم گردش عمومی خون و اکسیژن رسانی بهتر به دلیل تحریک ساخت گلبول های قرمز و در نهایت کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به دیابت تیپ ۲ میباشد.