معایب_رژیم_کانادایی

رژیم کانادایی

معایب رژیم کانادایی: این رژیم بشدت محدود،مدتی است متداول شده و ادعا دارد که سبب کاهش وزن ۵ کیلوگرمی می شود و  بنابراین افراد زیادی را جذب کرده است. اما حقیقت چیست؟
نمونه ای از دو روز این رژیم:

#روز۱ : صبحانه یک استکان قهوه با یک حبه قند، ناهار ۲ عدد تخم مرغ آب پز + اسفناج آب پز + ۱ عدد گوجه فرنگی، شام ۳۰۰ گرم گوشت آبپز یا کبابی + کاهو + آبلیمو
#روز۲ : صبحانه یک استکان چای + ۲ عدد خرما، ناهار ۱۰ ورق کالباس + یک لیوان ماست کم چرب، شام سالاد کرفس+ کلم+گوجه+ سس آبلیمو
در حقیقت باید گفت چنین ترکیبی را اصلا نمی توان رژیم غذایی نامید. یک رژیم غذایی اصولی شامل وعده ها و میان وعده های غذایی است. روزانه تمام گروههای غذایی اعم از نان و غلات، گوشت ها، لبنیات، میوه و سبزی و چربی های ضروری را تامین کند.

ایرادات وارد بر این رژیم:

کالری محدود وعواقب آن:
۱. کالری آن محدود و زیر ۸۰۰ کیلوکالری در روز است بنابراین توصیه نمی شود. شاید در کوتاه مدت سبب کاهش وزن شود اما اولاً نمی توان آن را طولانی مدت استفاده کرد .ثانیا در مدتی که فرد تحت این رژیم است سوخت و ساز بدن کاهش می یابد.بنابراین پس از ترک رژیم وزن فرد به مقدار قبلی یا حتی بیشتر افزایش می یابد. این امر سبب می شود که فرد دوباره این رژیم را تکرار کند و چرخه قبلی دوباره رخ میدهد. این پدیده که #یویو نامیده می شود، سبب افزایش درصدچربی و کاهش سوخت و ساز در هر دوره شده و به مرور کاهش وزن سخت تر و سخت تر می شود. کم کاری تیروئید نیز محتمل است.

محدودیت کربوهیدرات:

۲. محدودیت کربوهیدرات، پروتئین و چربی در این رژیم سبب تحلیل عضلات می شود. این امر نیز افت سوخت و ساز بدن را تسریع می کند.

عدم وجود گروه های غذایی:

۳. از آنجایی که تامین کننده تمامی گروه های غذایی نیست بنابراین نمی تواند تمامی ویتامین ها و املاح مورد نیاز فرد را به او برساند.

 

عدم  تطابق رژیم فرد با کالری مورد نیاز:

 

۴. رژیم غذایی هر فرد مختص اوست و نمی توان برای همه افراد نسخه یکسان پیچید. این در حالی است که در این رژیم همه افراد اعم از یک فرد ۱۰۰ کیلویی یا یک فرد ۶۰ کیلویی رژیم یکسانی دارند.

برای این ؤژیم هیچ میانوعده ای تعریف نشده

۵. برای این رژیم هیچ میان وعده ای تعریف نشده و حتی می توان گفت که هیچ یک از وعده ها نیز کامل نیستند. مثلا صبحانه ای که فقط قهوه باشد یعنی عملا هیچ.

از دیگر معایب این رژیم می توان به اختلال در مکانیسم اشتها، ریزش مو و خشکی پوست، اختلال در تنظیم دمای بدن و عدم تحمل نسبت به سرما، احساس ضعف، اختلال کلیوی و ازدست رفتن آب بدن اشاره کرد.
فریب تبلیغات خیالی را نخوریم، رژیم کانادایی راه چاره نیست، کلید کنترل #چاقی اصلاح شیوه زندگی و اتخاذ  رژیم غذایی اصولی است نه گرسنگی کشیدن!