گیاهخواری

گیاهخواران

گیاهخواری

رژیم گیاهخواران

رژیم گیاهخواری به چند دسته تقسیم می شود:

*VEGANISM:یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در موارد مصرفی است.

 *LACTO-VEGETERIAN:گیاه خوارانی که انواع گوشت و تخم مرغ مصرف نمی کنند اما لبنیات مصرف می کنند.

*OVO-VEGETARIAN:گیاه خورانی که انواع گوشت و لبنیات را مصرف نمی کنند اما تخم مرغ مصرف می کنند.

*LACTO-OVO-VEG:گیاه خوارانی که انواع گوشت را مصرف نمی کنند اما تخم مرغ و لبنیات را مصرف می کنند.

*MACROBIOTIC DIET:گیاه خورانی که گوشت دریایی مانند ماهی مصرف می کنند ولی گوشت قرمز،تخم مرغ و لبنیات استفاده  نمی کنند.

* FRUITARIAN: دسته ای از وگن ها که تنها از میوه ها و محصولات گیاهان استفاده می کنند و این افراد بر این باورند که حیات گیاهان مانند حیات حیوانات محترم است

*SEMIVEGETARIAN(نیمه گیاه خوار):گیاه‌خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند.

*PESCETARIANISM:گیاه‌خوارانی که گوشت دریایی مانند ماهی و صدف دریایی مصرف می‌کنند.

*RAW VEGETARIAN:این افراد از منابع حیوانی استفاده نمی کنند و از منابع گیاهی به صورت خام استفاده می کنند.

*نیمه گیاهخوار:گیاه خورانی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می کنند.

 

گیاه خوران چه می خورند؟

 

گیاهخواران دریافت غذایی سالم تر از غیرگیاهخوران دارند زیرا رژیم غذاییشان از نظر دریافت چربی ،چربی اشباع و کلسترول بسیار پایین است و رژیم غذاییشان شامل غلات ،حبوبات،سبزی،میوه،سویا است در واقع فولات،ویتامین C،ویتامین Eو منیزیم بیشتری دریافت میکنند ولی رتینول ،ویتامین B12، ویتامین D،کلسیم و روی کمتری نسبت به غیر گیاه خوران مصرف می کنند.

از نظر آنتی اکسیدان ها رژیم گیاه خواران به چه صورت است؟گیاه خوران سطح بالاتری بتاکاروتن،ویتامین C،ویتامین E نسبت به غیر گیاهخواران دریافت می کنند

از نظر دریافت انرژی و وزن ،گیاهخوران وزن ایده آل تر و BMIکمترو انرژی دریافتیشان پایین تر است زیرا رژیم غذاییشان فیبر بسیار بالایی دارد و به همین دلیل احساس سیری بیشتری می کنند و کمتر غذا می خورند.

 

وضعیت مواد مغذی در گیاهخوران چگونه است؟

 

پروتئین :کیفیت پروتئین گیاهی نسبت به پروتئین حیوانی بسیار پایین تر است زیرا منابع گیاهی فاقد برخی از اسید آمینه های ضروری هستند. به طور مثال غلات منبع غنی متیونین و تریپتوفان اما منبع فقیر لیزین و ترئونین هستند.

گروه غذایی گیاهی منبع غنی منبع فقیر
غلات متیونین

تریپتوفان

لیزین

ترئونین

حبوبات لیزین-ترئونین متیونین-ترپیپتوفان
دانه ها متیونین-ترپیپتوفان لیزین
مغزها و سویا لیزین-ترئونین متیونین
سبزیجات برگدار لیزین-تریپتوفان متیونین

البته دریافت کمتر پروتئین های حیوانی در کاهش دفع کلسیم از ادرار و کاهش پیشرفت بیماری های کلیوی تاثیر گذار است  و در مقایسه با پروتئین های حیوانی دارای چربی،چربی اشباع،و کلسترول کمتر و فیبر بیشتری است.

آهن:منابع گیاهی به دلیل  موادی که در خود دارد زیست فراهمی پایین تری نسبت به منابع حیوانی دارند.

فولات و ویتامین:B12ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی وجود دارد و گیاه خواران سطح سرمی B12پایینتری نسبت به افراد غیر گیاه خوار دارند(در VEGANها شدید ولی در LOVSها متوسط است) اما به دلیل دریافت بیشتر میوه و سبزی دریافت فولات بالاتر و سطح سرمی فولات بیشتری دارند.

کلسیم :دریافت کلسیم در LOVSها بالاتر از همه چیز خوران است ولی در وگان ها کمتر است .

روی:دریافت روی در گیاهخوران مانند همه چیزخوران است اما سطح سرمی Zn پایین تری نسبت به  همه چیز خواران دارند زیراZn  منابع گیاهی فراهم زیستی و جذب پایین تری نسبت به منابع حیوانی دارند.

 

رژیم گیاه خواری در پیشگیری از بیماری های مزمن :

بیماری های کرونر قلبی (CHD)در افراد گیاه خوار به دلیل وزن کمتر،فشار خون پایین تر ،چربی خون کمتر  که به واسطه دریافت گوشت قرمز کمتر آنتی اکسیدان منابع گیاهی بیشتر ، کمتر است.

فشار خون:فشار خون سیستولیک به دلیل حذف گوشت قرمز،مصرف بیشتر PUFA به SFA،پتاسیم و منیزیم زیاد،کمتر است.

دیابت:خطر پیشرفت دیابت در گیاه خواران کمتر از همه چیز خواران است.مرگ ناشی از دیابت در این افراد ۸.۱برابر کمتر است.رژیم کم چربی وپر فیبر،وزن کمتر وکلسترول خون پایین تر  احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

سرطان:مرگ ناشی از انواع سرطان به خصوص سرطان کولون در گیاه خواران به دلیل مصرف منابع گیاهی که سرشار فیبر و منابع آنتی اکسیدانی هستند و قند و چربی پایین، ۲۵درصد پایین تر است،

بیماری های کلیوی:پروتئین گیاهی  بسیار مفید برای نفروپاتی دیابتی هستند و در این افراد پروتئینوری و GFR پایین تر از افراد همه چیز خوار است.